مقدمه: مطالعه حاضر با هدف نقش توجه انتخابی، اضطراب امتحان و عملكرد شناختی در حافظه كاري دانشآموزان انجام شد. جامعه آماري پژوهش حاضر را كلیهي دانشآموزان پسر دوره متوسطه شهر تبریز در 5931 تشكیل میدادند كه از این جامعه با استفاده از - سال تحصیلی 36 روش نمونهگیري تصادفی خوشهاي، نمونهاي به حجم 919 نفر انتخاب شده و موردبررسی قرار گرفتند. براي جمعآوري دادهها از آزمون n-back استروپ، اضطراب امتحان اسپیلبرگر، مقیاس وكسلر و آزمون استفاده شد. از روشهاي آماري ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه )همزمان( براي تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد كه حافظه كاري با زمان توجه انتخابی رابطه مثبت و معنادار و با خطا رابطه منفی و معناداري دارد. همچنین بین اضطراب امتحان با حافظه كاري رابطه منفی و معناداري وجود دارد. از سویی بین عملكردهاي شناختی محاسبات، تنظیم تصویر و طراحی مكعبها با حافظه كاري رابطه مثبت وجود دارد. بین گنجینه لغات با حافظه كاري رابطهاي مشاهده نشد. از سویی نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد كه نمرات متغیرهاي پیشبین )توجه انتخابی، اضطراب امتحان و عملكردهاي شناختی(، 53 % از تغییرات حافظه كاري را بهطور معنیداري پیشبینی می- كنند. بنابراین با افزایش توجه انتخابی و عملكردهاي شناختی، میتوان میزان اضطراب امتحان را كاهش داده و از این طریق حافظه كاري دانش- آموزان را بهبود بخشید.
کلید واژگان :حافظه كاري، توجه انتخابی، اضطراب امتحان، عملكردهاي شناختی.
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک