چکیده :

کنکاش «فطرت» به عنوان یکی از بنیادی ترین مباحث فلسفه تربیت اسلامی، همواره مورد توجه علامه طباطبائی بوده است. هدف این پژوهش این است که با پذیرفتن «فطرت» به عنوان تقریر دینی از سرشت مشترک انسان و نقش عمده آن در قلمرو ارکان تعلیم و تربیت اسلامی، تصویری از گرایش های فطری موثر در تعلیم و تربیت را با بهره گیری از آراء این فیلسوف معاصر، ارائه نماید. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی بوده و به منظور گردآوری داده های لازم برای نیل به اهداف پژوهش، منابع موجود و مرتبط با استفاده از فرم های فیش برداری از منابع، جمع آوری و با شیوه های کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. از بررسی آراء علامه طباطبائی به دست آمد که ایشان گرایش های فطری را در چهار حیطه ادراکی، الهی، اختیار و توانمندی عمل تقسیم بندی نموده است. این گرایش ها، توانمندی هایی هستند که به شکل گیری نظام تعلیم و تربیت منطبق با آموزه های اسلامی که تضمین کننده سعادت انسان و تسهیل کننده فرایند دستیابی به حیات طیبه است، کمک می نمایند.

کلید واژگان :

تعلیم و تربیت اسلامی ،فطرت ،علامه طباطبائی ،گرایش های فطری



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک