چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی عناصر برنامه درسی تربیت اخلاقی (اهداف، محتوا، روش‌های یاددهی – یادگیری و ارزشیابی) از دیدگاه شهید مطهری و روسو صورت گرفته است. روش پژوهش تحلیلی – اسنادی بوده و به‌منظور گردآوری داده‌هاي لازم جهت دستیابی به اهداف پژوهش، منابع و متون موجود و مرتبط با موضوع پژوهش با استفاده از فرم‌هاي فیش‌برداری از منابع جمع‌آوری و با شیوه کیفی مورد تحلیل قرار گرفته است. دستاوردهاي پژوهش نشان می‌دهد كه در برخي از «اهداف تربیتی» بين دو ديدگاه، هماهنگي، و در برخي موارد اختلاف قطعي وجود دارد. در عنصر «محتوا» شهید مطهری بهترین محتوا را محتوای قرآنی توصیه می‌کند اما روسو بهترین محتوا را طبیعت و تجربه قلمداد می‌کند. در «روش‌های یاددهی – یادگیری» نيز موارد تشابهي دارند؛ اگر چه گاهي، در تفسير يك روش، برداشت‌ها مختلف مي‌شود. دیدگاه تربیتی شهید مطهری در عنصر ارزشیابی دربردارنده روش‌هاي خودارزیابی، و ارزیابی مبتنی بر عمل می‌باشد و در برنامه درسی روسو مشاهده روش‌ ارزشیابی را تشکیل می‌دهند.

کلید واژگان :

تربیت اخلاقی، برنامه درسی، عناصر چهارگانه، شهید مطهری، روسو.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک