چکیده :

هدف از این پژوهش بررسی تأثیر رهبری فضیلت¬گرا بر خودتوسعه¬ای معلمان و با میانجی¬گری یادگیری سازمانی است. روش تحقیق توصیفی- همبستگی و از نوع مدل¬یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی استان همدان به تعداد 8567 نفر بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 368 آزمودنی تعیین گردید. برای گردآوری داده¬ها از سه پرسش¬نامه رهبری فضیلت¬گرا، خودتوسعه¬ای و یادگیری سازمانی استفاده شد. براي تعیین روایی پرسش¬نامه¬ها از تحلیل عاملی تأییدی و جهت سنجش ميزان پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد، كه به ترتیب 93/0، 87/0 و 85/0 برآورد گردید. داده¬های تحقیق پس از جمع¬آوری با استفاده از نرم¬افزارهای آماری SPSS و LISREL تحلیل شدند. یافته¬ها نشان داد که: اثر مستقیم رهبری فضیلت¬گرا بر یادگیری سازمانی و خودتوسعه¬ای معلمان مثبت و معنادار می¬باشد. به علاوه، اثر غیرمستقیم رهبری فضیلت¬گرا بر خودتوسعه¬ای معلمان با میانجی¬گری یادگیری سازمانی مثبت و معنادار است. بنابراین، مدیران و رهبران مدارس می¬توانند جهت بهبود خودتوسعه¬ای معلمان بر ابعاد رهبری فضیلت¬گرا تمرکز نموده و برای تسهیل این فرایند از یادگیری سازمانی بهره گیرند.

کلید واژگان :

رهبری فضیلت¬گرا، خودتوسعه¬ای معلمان، یادگیری سازمانی



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک