چکیده :

هدف پژوهش حاضر بررسي اثربخشي آموزش مهارت¬هاي مديريت زمان بر خودپنداره و پايستگي تحصيلي دانش¬آموزان دوره متوسطه بود. طرح پژوهش شبه¬آزمايشي از نوع پيش¬آزمون و پس¬آزمون با گروه كنترل است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه در شهر ايلخچي در سال تحصیلی 96-1395 بودند كه تعداد آن¬ها 824 نفر بود. از این جامعه، تعداد 54 دانش‌آموز (26 نفر در گروه آزمایشی و 28 نفر در گروه گواه) به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. سپس از هر دو گروه پيش¬آزمون به عمل آمد و بعد از اجراي پيش آزمون، آموزش مهارت¬هاي مديريت زمان براي گروه آزمايش اجرا شد و گروه كنترلي آموزشي دريافت نكرد و بعد پس¬آزمون به عمل آمد. نمونه¬ها از لحاظ ويژگي¬هاي اجتماعي-اقتصادي، جنسيت و سن همگون شدند. براي جمع¬آوري داده¬ها از آزمون¬هاي عملكرد خودپنداره يي¬سن¬چن و پايستگي تحصيلي مارتين و مارش استفاده شد. براي تجزيه و تحليل داده¬ها از آزمون تحليل كواريانس تك متغيره و چندمتغيره استفاده شد. نشان داد كه تحليل كواريانس نشان داد كه آموزش مهارت¬هاي مديريت زمان بر خودپنداره و مؤلفه¬هاي خودپنداره عمومي، آموزشگاهي و غيرآموزشگاهي و پايستگي تحصيلي دانش¬آموزان تأثير دارد. بنابراين با آموزش مهارت¬هاي مديريت زمان مي¬توان خودپنداره تحصيلي و پايستگي تحصيلي دانش¬آموزان دوره متوسطه را افزايش داد.

کلید واژگان :

پايستگي تحصيلي، خودپنداره تحصيلي، مهارت¬هاي مديريت زمان.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک