چکیده :

چکیده: تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی، مواد خام توسعه و تداوم رشد اقتصادی شناخته می‌شود. هدف تحقیق حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی و طراحی مدل ساختاری آن در دانشکده‌های فنی مهندسی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، آمیخته است. جامعۀ نظری در بخش کیفی خبرگان و در بخش کمی، اعضای هیئت علمی دانشکده‎های مهندسی دانشگاه‌های دولتی تهران است. حجم نمونه در بخش کیفی 55 نفر (نمونه‌گیری هدفمند با اشباع نظری) و در بخش کمی، 334 نفر (طبقه‌ای تناسبی تصادفی) تعیین شده است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، مصاحبۀ نیمه‌ ساخت‌یافته و پرسشنامۀ محقق‌ساخته بود. یافته‌های تحقیق شامل ارائۀ مدل مفهومی و شناسایی متغیرهای مستقل در چهار دسته عوامل فردی، درون‌سازمانی، برون‌سازمانی و ارتباط‌دهنده (دروازبان فناوری) است. بر اساس نتایج، وضعیت تجاری‌سازی در دانشگاه‌ها و همچنین عوامل درون‎سازمانی، پایین‌تر از سطح متوسط قرار دارد.

کلید واژگان :

تجاری‌سازی، تحقیقات، دانشگاه، رویکرد آمیخته، مدل ساختاری.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک