چکیده :

چکیده: امروزه کشورهای درحال‌توسعه و نوظهور صنعتی می¬کوشند تا با استفاده از مزیت¬های نسبی و رقابتی در هر رشته فعالیت، سیاست¬های روشن و اثربخشی را در مسیر صنعتی شدن تدوین و به‌کارگیرند. شاخص بهبود فضای کسب¬وکار یکی از مهم¬ترین شاخص¬های اقتصادی است که وضعیت فضای فعالیت بخش خرد اقتصاد را به تصویر می-کشد. این پژوهش با هدف تحلیل راهبردهای رشد و توسعه کسب¬وکار در صنایع و معادن استان خراسان جنوبی انجام گرفته است. با بررسی ادبیات پژوهش و نظارت خبرگان، تعداد 5 عامل (عامل مالی و سرمایه¬ای، عامل انسانی، عامل مواد اولیه، عامل فناوری تولید، عامل بازار فروش) و 20 مؤلفه شناسایی گردید. در ادامه، با استفاده از روش نمونه-گیری تصادفی ساده، تعداد 125 نفر از مدیران حوزه صنعت و معدن انتخاب‌شده و پرسش¬نامه تحقیق در میان آن¬ها توزیع گردید. پس از تجزیه و تحلیل داده¬ها با استفاده از آزمون¬های t تک نمونه¬ای و آزمون فریدمن، نتایج نشان داد که مؤلفه¬های وجود ارز خارجی، سرمایه موجود و بازار فروش محصول، به ترتیب دارای اهمیت بیشتری در رونق کسب-وکار در استان هستند.

کلید واژگان :

سیاست های صنعت، رونق و توسعه کسب‌وکار، رشد اقتصادی، استان خراسان جنوبی



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک