چکیده :

چکیده تقابل دوگانه سازندة بنیادین داستان جمشید است و دو دورة سپاس و ناسپاسی را در این داستان مشخص مخی کنخد در ( » پر بهادادن به پیوند خویشاوندی « ژرف ساخت تقابل دوگانة این داستان، دو اصل مهم به نام OOK کم بهخادادن بخه « ( و ( » پیوند خویشاوندی UOK ( وجود دارد اصل اول به همة رویدادها در دورة سپاس جمشید، مفهومی مثبت و اصخل دوم به همة رویدادها در دورة ناسپاسی او، مفهومی منفی داده است هر رویدادی در دیدگاه تقابخل دوگانخة یخوی اسختروس، خوانده می شود در این مقایه داستان جمشید در بُعد هخم زمخانی در دو دورة متقابخل و برپایخة » اسطوره خ واج « OOK و UOK ، به چهل اسطوره خ واج تقسیم شد ه و در جدویی به نمایش درآمده اسخت ایخن جخدول بیخانآر آن اسخت کخه در وجود دارد برپایة ایخن دو نخوع » دوگانة تناقضی « و » دوگانة علت و معلویی « داستان جمشید به طور آشکار دو نوع تقابل تقابل، معنای پایانی تک تک هر اسطوره خ واج و معنای کلی دوره های متقابل داستان جمشخید بیخان مخی شخود از تللیخل پایانی تقابل های دوگانة داستان این نتیجه به دست می آید که چون اسطوره خ واج هخای دورة ناسپاسخی جمشخید بخیش از دورة سپاس او هستند، پایان داستان به نابودی او و خواری ایرانیان می انجامد آنچه بیان شد چکیخده ای از ایخن پخهوهش به چنخد پرسخش اساسخی دربخارة سخاختار ایخن » تقابل دوگانة یوی استروس « است که به طور گسترده با استفاده از نظریة داستان در شاهنامه پاسخ می دهد

کلید واژگان :

تقابل دوگانه، اسطوره، شاهنام ، ه جمشید، یوی استروس



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک