پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی شیوه های آموزش فراشناختی حل مسأله و تنظیم هیجان بر پردازش هیجاانی، تکانشاوری و حواس پرتی دانشآموزان با اختالل یادگیری خاص )نارسایی در ریاضی( انجام گرفت. این پژوهش آزمایشی و از نوع پیش- آزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر دچار ناتوانی یادگیری پایه های چهارم و پنجم ابتدایی ناحیه 1 زاهدان در سال تحصیلی 1396-1397 تشکیل مایدادناد. نووناه پاژوهش شاامل 30 نفار دانشآماوز پایاه چهارم و پنجم بود که به روش نوونهگیری تصاادفی سااده انتخااب و در دو گاروه آزماایش )15 نفار( و گاروه کنتارل )15 نفار( گوارده شدند. برای جوعآوری داده ها از آزمون تشخیصی ناتوانی یادگیری ریاضی ملک پور، آزمون هوشی ریون، پرسشنامه پردازش هیجانی باکر، مقیاس تکانشوری بارات و آزمون تولوز - پیرون استفاده شد. دادهها با کوک آزمون تحلیال کوواریاانس چند متغیره و با نرمافزار 22.spss تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین گروه ها در پاردازش هیجاانی، تکانشاوری و حاواس پرتای تفاوت معناداری وجود دارد )01/0>P .)هوچنین تفاوت میانگین در گروه آموزش فراشناخت حل مسأله و تنظیم هیجان معناادار است. با توجه به نتایج میتوان گفت آموزش فراشناختی حال مساأله و تنظایم هیجاان در کااهش هیجاناات منفای، تکانشاوری و حواسپرتی دانشآموزان با اختالل یادگیری خاص )نارسایی در ریاضی( موثر است. این نتایج پیشنهادهای مهوی در جهات باه- کارگیری این روشهای آموزشی بهعنوان یک روش مداخله ای در مدارس و مراکز درمانی دارد.
کلید واژگان :آموزش فراشناختی حل مسأله، تنظیم هیجان، پردازش هیجانی، تکانشوری، حواسپرتی، اختالل یاادگیری
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک