چکیده :

این پژوهش با عنوان بررسی رابطه بین هوش هیجانی و هوش سازمانی با یادگیری سازمانی کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان های مغان در سال تحصیلی 90-1389 اجراء شده است. جامعه آماري پژوهش متشكل از كليه کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان های مغان که (3 اداره با170کارمند) می باشد، با استفاده از جدول مورگان نمونه آماري به روش تصادفی ساده 118کارمند انتخاب؛ که به روش تصادفي ساده مورد آزمون قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها از دو نوع پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی سیبریا شرینگ(2001) و هوش سازمانی آلبرخت(2003) و پرسشنامه يادگيري سازماني فام و سویرزیک(2006) که پایایی آنها به ترتیب 76/0، 81/0 و 89/0 می باشد استفاده شده است. داده های گردآوری شده با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی و هوش سازمانی با ابعاد آنها و يادگيري سازماني كاركنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان های مغان رابطه مثبت و معناداری وجود داشته و نتایج حاصله از تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که از میان 4 مؤلفه هوش هیجانی، به ترتیب مدیریت روابط، خودآگاهی و آگاهی اجتماعی پیش بینی کننده مناسبی برای يادگيري سازماني كاركنان هستند بطوريكه مديريت روابط بالاترین تأثير را روي يادگيري سازماني كاركنان داشته است. همچنین در پیش بینی یادگیری سازمانی از ابعاد هوش سازمانی، به ترتیب مولفه های کاربرد دانش، اتحاد و توافق، سرنوشت مشترک و روحیه تأثیر بیشتری داشته اند.

کلید واژگان :

هوش هیجانی ، هوش سازمانی ، يادگيري سازماني ، كاركنان ، آموزش و پرورش



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک