چکیده :

امروزه، فناوری اطلاعات به‌عنوان یک علم در سراسر جهان مطرح شده و در بهبود روابط جوامع در زمینه‌های مختلف تأثیرگذار است؛ به‌طوری که سازمان‌ها این علم را به‌علت پیچیده و رقابتی‌شدن فضای کسب‌وکار برای بهبود فرایندهای سازمانی و کسب مزیت رقابتی به‌کار می‌گیرند. از این رو، و به‌علت اهمیت موضوع، در این پژوهش به بررسی مؤلفه‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات در ارزیابی عملکرد مدیریت منابع انسانی در شرکت‌های خدماتی پرداخته شده است. برای این کار، پرسشنامه‌ای شامل شش بُعد فناوری ارتباطات و اطلاعات طراحی شده و در نمونه آماری ۵۰ نفری متشکل از مدیران شرکت‌های خدماتی توزیع گردید. روایی پرسشنامه‌ با استفاده از روش «لاوشه» و بر اساس نظر خبرگان مورد ارزیابی قرار گرفت و فرضیات پژوهش با استفاده از نرم‌افزار «اس‌پی‌اس‌اس» تحلیل شد. با توجه به آزمون نرمالیته انجام‌شده روشن شد که نظرات نمونه آماری نرمال نیست و از روش آزمون ناپارامتریک ضریب «اسپیرمن» برای بررسی همبستگی مؤلفه‏های فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده شد. سرانجام، نتایج تحقیق نشان داد که بین خدمات وب، پردازش ابری اطلاعات، هوش مصنوعی، فناوری ارتباطات تلفن همراه، اطلاعات کسب‌وکار هوشمند، و فناوری ارتباطات و اطلاعات در مدیریت منابع انسانی سازمان‌های خدماتی همبستگی وجود دارد. بنابراین، توسعه و بسط برنامه‏های تلفن همراه و وب که اخیراً مطرح گردیده، مدل جدیدی از هوشمندی را به سازمان‌ها عرضه می‏دارد. مدل جدید، پتانسل بالقوه‏ای برای ارتقای کسب‌وکار است تا سازمان را به یک سود بزرگ برساند.

کلید واژگان :

فناوری ارتباطات و اطلاعات، ارزیابی عملکرد مدیریت منابع انسانی، شرکت‌های خدماتی



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک