چکیده :

با نگرشي عميق به ادبيات پر رمز و راز تعليمي - عرفاني فارسي، با دو نوع تفكّر و انديشه مواجهيم: يكي تفكر و انديشه استدلالي و فلسفي، كه با دنياي عقل و فكر و استدلال سر و كار دارد و به اصطلاح از نوع علوم رسمي به شمار مي آيد و ديگري انديشه كشفي و شهودي كه با دنياي ذوق و روح و درون ارتباط داشته و از نوع علوم كشفي است. معارف بهاء ولد وگلشن راز شيخ محمود شبستري از جمله ي كتابهاي بنيادي تعليمي- عرفاني فارسي به شمار مي آيند كه باتأثیر پذیری از فرهنگ اسلامی(قرآن کریم و احادیث نبوی) ، در شكل گيري آثار و انديشه هاي والاي تعلیمی- عرفاني بعد از خود ثأثير به سزايي داشته اند. در هر دو اثر به هر دو نوع انديشه و نگرش پرداخته شده است و مي توان گفت كه هر دو اثر از نوع ادب تعليمي- عرفاني به حساب مي آيند؛ يعني هم با قلمرو عقل و فكر سر و كار دارند و هم با قلمرو ذوق وكشف و شهود ؛ ولي در هر دو اثر جنبه ي عرفاني آن كه بيشتر با عالم ذوق و درون در ارتباط است ، بر جنبه ي تعليمي آن كه با عالم عقل و تفكّر سر و كار دارد، ترجيح داده شده است. اين نوشتار به تحقيق در اين زمينه در معارف بهاء ولد و گلشن راز شيخ محمود شبستري پرداخته است.

کلید واژگان :

بهاءولد ، معارف، شبستري، گلشن راز، عرفان، معرفت استدلالي وشهودي ، تشبيه وتنزيه ، معتزله



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک