چکیده :

موفقيت در بازارهاي پرچالش آينده، مستلزم آمادگي لازم براي واکنش آگاهانه و سريع است. شرکت‌هایی از اين آمادگي برخوردارند که بتوانند در چنین محیط رقابتی، عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشند. در اين فرآيند نقش سرمايه اجتماعي مي‌تواند حائز اهميت باشد. هدف مطالعه حاضر، تبیین جایگاه نگاشتی سرمایه اجتماعی در راهبرد‌های به‌كارگرفته شده در شرکت‌های کوچک و متوسط با استفاده از روش‌شناسي نگاشت مفهومي به مثابه تركيبي از روش‌هاي استقرايي و قياسي است. در فرآيند اجرای پژوهش از روش نمونه‌گيری هدفمند ملاکی و مصاحبه‌های نيمه ساختار يافته عميق از 12 نفر از خبرگان موضوع تا مرحله اشباع، استفاده شده است. نتايج مطالعه گوياي جايگاه برجسته و نمايان سرمايه اجتماعي و ابعاد آن در اجرای راهبرد‌های به‌كار گرفته شده در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط است. به‌طوري‌که سرمايه اجتماعي در اجرای هر چهار راهبرد (نفوذ در بازار، توسعه محصول، توسعه بازار و تنوع‌سازی) نقش‌آفرینی دارد. نتایج به‌دست آمده همچنین نشان داد که بیشترین نقش‌آفرینی سرمایه اجتماعی در اجرای راهبرد توسعه محصول است.

کلید واژگان :

سرمایه اجتماعی، راهبرد محصول بازار، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، نگاشت مفهومی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک