دراین مقاله مفهوم فرهنگ یادگیری سازمانی به عنوان یک سری از هنجارها و ارزشها در مورد فعالیتهایی که در یک سازمان انجام می شود تعریف شده است. این هنجارها و ارزشها باید حمایت سیستماتیک را از نگرشهای عمیقی که هدف¬اش تحقق سطوح بالای یادگیری سازمانی است به انجام رساند. عناصر فرهنگ یادگیری سازمانی که ما در این مقاله استفاده کرده¬ایم عبارت¬اند از کسب اطلاعات، تفسیر اطلاعات و تغییرات رفتاری و شناختی. از طرف دیگر ساختار قابلیت نوآوری شامل فرهنگ نوآورانه و ابداع است و خود ابداع نیز از دو بخش نوآوری اجرایی و نوآوری فنی تشکیل شده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه و آزمودن مدل توسعه قابلیت نوآوری بر اساس تأثير فرهنگ یادگیری سازمانی در صنایع غذایی کرمان است. روش: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی و علی یا پس رویدادی است. جامعه آماری پژوهش شامل629 نفر از متخصصین و کارکنان اداری شرکت¬های زمزم، روغن و پگاه کرمان بودند. نمونه آماری این پژوهش 238 نفر بودند که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. براي گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که کسب اطلاعات، تفسیر اطلاعات، تغییرات رفتاری و شناختی و فرهنگ نوآورانه به طور غیر مستقیم بر نوآوری اجرایی، و به طور مستقیم بر نوآوری فنی تأثير گذار هستند. در پایان پیشنهاداتی نیز ارائه گردیده است. نتیجه گیری: سازمان ها برای تقویت فرهنگ یادگیری سازمانی باید به چگونگی کسب اطلاعات و تأكيد بر تفسیر اطلاعات توجه ویژه¬ای داشته و برای افزایش تأثيرات یادگیری بر قابلیت نوآوری، به جریان فرایند هایی که اتفاق می افتد با دقت بنگرند و سعی کنند فرایند های مربوط به هر متغیر را به طور دقیق و کامل طی نمایند.
کلید واژگان :یادگیری سازمانی؛ قابلیت نوآوری؛ فرهنگ؛ فرهنگ نوآورانه؛ ابداع؛ صنایع غدایی کرمان
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 2142937107570321
- سال انتشار : 1391
- نوع مقاله : پذیرفته شده در مجلات Scopus ,ISI, با IF=0
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : فصلنامه علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
- برگزار کنندگان :
- ISSN : 2228-6640
- تاریخ ثبت : 1394/01/29 20:01:15
- ثبت کننده : امید بهارستان
- تعداد بازدید : 374
- تعداد فروش : 0