چکیده :

علایم و نشانه های اختلال نقص توجه/ بیش فعالی می تواند تعامل والدین و عملکرد خانواده را تحت تاثیر قرار دهد. هدف از پژوهش حاضر نیز مقایسۀ عملکرد خانواده های دارای فرزند پسر مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی با گروه کنترل بوده است. بدین منظور 29 نفر از مادران کودکانی که با استفاده از مصاحبۀ بالینی و پرسشنامۀ CSI-4 تشخیص نقص توجه/ بیش فعالی دریافت کرده اند، ابزار سنجش خانواده را تکمیل کردند. این کودکان به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای از نواحی پنج گانۀ آموزش و پرورش شهرستان تبریز انتخاب شده بودند. گروه کنترل نیز شامل مادران کودکان عادی بود که ابتدا کودکانشان از بین دانش آموزان همان مدارس انتخاب شده و مادران از نظر سن، ابعاد خانواده و تحصیلات با گروه اصلی همتا شده بودند. تحلیل داده های به دست آمده نشان داد که بین عملکرد خانواده در خانواده های دارای کودک مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و گروه کنترل در بعد حل مسئله و پاسخدهی عاطفی در سطح 05/0>p، و آمیزش عاطفی در سطح 001/0>p و کنترل در سطح 001/ 0 تفاوت معنادار وجود دارد.

کلید واژگان :

نقص توجه/ بیش فعالی، عملکرد خانواده، مادر



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک