چکیده :

پژوهش حاضر با هدف پیش بینی مولفه های یادگیری سازمانی بر اساس ابعاد سرمایه فکری در میان اعضای هیات علمی دانشگاه ارومیه انجام شده است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی، 70 نفر عضو هیات علمی با توجه به دانشکده محل خدمت به صورت طبقه ای متناسب با حجم هر یک از دانشکده ها به طور تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه محقق ساخته ابعاد سرمایه فکری بر پایه مدل بونیتس و پیکه و یادگیری سازمانی بر پایه مدل نیف استفاده شده است. برای روایی پرسشنامه ها از متخصصان مدیریت بهره گرفته شده است. میزان پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ در یک مطالعه مقدماتی روی یک نمونه 30 نفری، پرسشنامه ابعاد سرمایه فکری 813/0= α و پرسشنامه یادگیری سازمانی 828/0 =α بدست آمد. داده های تحقیق پس از جمع آوری بر اساس فرضیه های پژوهش و با استفاده از تحلیل مانوا و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج به دست آمده گویای آن است که: بین کل ابعاد سرمایه فکری با کل مولفه های یادگیری سازمانی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. همچنین سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری رابطه پیش بینی کننده معنی دار با مولفه های یادگیری سازمانی دارند.

کلید واژگان :

یادگیری سازمانی، سرمایه فکری، فعالیت های تدافعی، فعالیت های تهاجمی.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک