چکیده :

هدف: فراشناخت، به معنی آگاهی فرد از فرآیند تفکر خود و تواناییاش برای کنترل این فرآیند است که راهبردهاى شناختى از مهمترین ابزارهاى یادگيرى و یادآورى هستند، لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقيت و یادگيری در دانشآموزان با خواهر و برادرهای با نيازهای ویژه )اختلالات بيرونی، درونی و هيجانی( بود. روش: در این مطالعه توصيفی تعداد 041 نفر ) 01 نفر دختر و 01 نفر پسر( به صورت نمونهگيری در دسترس از بين خواهران و برادران کودکان با نيازهای ویژه اختلالات درونی، بيرونی و هيجانی مراکز بهزیستی انتخاب شدند. برای برای سنجش خلاقيت از آزمون خلاقيت (ESM) اندازهگيری راهبردهای فراشناختی از پرسشنامه حالت فراشناختی استفاده شده است. دادهها از روشهای (WARK) عابدی و تعيين سبک یادگيری از پرسشنامه سبکهای یادگيری استفاده گردید. P>1/ آماری ضریب همبستگی پيرسون و رگرسيون چند متغيری در سطح آلفای 110 یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد که بين راهبردهای فراشناختی و خلاقيت با سبکهای یادگيری در دانشآموزان با خواهر و برادرهای با نيازهای ویژه رابطه مثبت معنیدار وجود دارد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت راهبردهای فراشناختی و خلاقيت در دانشآموزان با خواهر و برادرهای با نيازهای ویژه پيشبينی کنندههای خوبی برای متغير سبکهای یادگيری است.

کلید واژگان :

کلیدواژهها: فراشناختی، راهبردهای فراشناختی، خلاقيت، سبکهای یادگيری



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک