چکیده :

هدف پژوهش حاضر مقایسۀ سلامت عمومی دانش­آموزان پسر فعال و غیرفعال مدارس راهنمایی ارومیه است. جامعۀ آماری این تحقیق را کلیۀ دانش­ آموزان پسر مقطع راهنمایی ارومیه تشکیل می‌دادند. از میان این مدارس، شش مدرسه به صورت تصادفی خوشه­ای و از میان دانش­آموزان این مدارس 370 نفر به صورت تصادفی برگزیده شدند (192 غیرفعال و 178 فعال). برای تحقیق حاضر از پرسشنامۀ 28 سؤالی سلامت عمومی (گلدبرگ وهیلر، به نقل از تقوی 1380) استفاده شد. برای مقایسة وضعیت سلامت روان افراد فعال و غیرفعال و خرده­مقیاس‌های آن از آزمون یومان - ویتنی در سطح معنی­داری 05/0 p≤ استفاده شد. نتایج آزمون یومان - ویتنی نشان داد بین سلامت عمومی و خرده­مقیاس‌های آن (علائم جسمانی، اضطراب، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی) در دانش­آموزان فعال و غیرفعال تفاوت معنی­داری وجود دارد. با توجه به اینکه دانش­آموزان قشر آینده­ساز مملکت هستند و آیندۀ جامعه به آن‌ها بستگی دارد، سلامت عمومی و روانی این قشر در ابعاد مختلف از جمله استفاده از ورزش و فعالیت‌های فیزیکی می‌تواند ضامن پیشرفت آن‌ها در جامعه در زمینه‌های مختلف باشد.

کلید واژگان :

سلامت عمومی؛ دانش‌آموزان پسر راهنمایی؛ فعال و غیرفعال حرکتی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک