چکیده :

پژوهشگران در سال‌هاي اخير مفهومي را با عنوان "مديريت كيفيت زنجيره تأمين " معرفي و توسعه داده‌اند و از آن به‌عنوان آخرين مرحله در حركت به‌سوي "مدیریت کیفیت فراگیر" نام مي‌برند که به‌واسطه‌ي آن شركت‌ها قادر خواهند بود با ادغام مؤثر و اثربخش مفاهيم دو فلسفه‌ی مديريتي "مديريت كيفيت جامع(TQM) " و "مدیریت زنجیره‌ی تأمین (SCM)" و ایجاد "هم‌افزايي"و برخورداري همزمان از سه فاكتور رقابتي(کیفیت، قیمت، تحویل)، عملكرد زنجيره‌ی تأمين و كيفيت محصولات نهايي خود به مشتريان را افزايش داده و از اين طريق كسب مزيت رقابتي نمايند. جهت تحقق این هدف در صنعت گاز کشور، اولویت‌بندی و ارائه مدلی علی از مؤلفه‌های کلیدی مديريت كيفيت در سطح زنجيره‌ی تأمين، مي‌تواند اولين گام در پياده‌سازي مديريت كيفيت زنجيره‌ی تأمين در این صنعت محسوب شود؛ زيرا تا زماني‌كه اعضاي زنجيره‌ی تأمين به‌عنوان مجري پياده‌سازي آن، حول اين عوامل اتفاق‌نظر نداشته باشند و در شناخت و ادراك آن‌ها نسبت به چگونگي پياده‌سازي آن شكاف و اختلاف‌نظر وجود داشته باشد، شكست چنين پروژه‌اي حتمي به‌نظر مي‌رسد. برای این منظور در این مقاله با بررسی مؤلفه‌های کلیدی مدیریت کیفیت زنجیره تأمین و با توجه به اهمیت و حساسیت اولویت هر یک از مؤلفه‌ها جهت پیاده‌سازی در صنعت گاز، این مؤلفه‌ها با استفاده از رویکرد فرآیند تحلیل سلسله‌مراتبی فازی و از طریق نظرات خبرگان اولویت‌بندی شدند. نهایتاً با بکارگیری تکنیک دیمتل فازی، مدلی علی- معلولی از مؤلفه‌های کلیدی در صنعت گاز ارائه شده است. با عنایت به ارزیابی انجام‌شده، مؤلفه‌های تأثیرگذار و تأثیرپذیر برای پیاده‌سازی موفق مديريت كيفيت زنجيره تأمين در صنعت گاز شناسایی شد.

کلید واژگان :

مدیریت کیفیت زنجیره تأمین، صنعت گاز، فرآیند تحلیل سلسله‌مراتبی فازی، دیمتل فازی



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک