چکیده :

پیش زمینه و هدف: سلامتی و تعلیم و تربیت کودکان یکی از مسایل مهم اجتماعی که نقش اساسی در پیشرفت اجتماعی و اقتصادی جامعه دارد مطرح است. این مطالعه جهت تعیین نقش آموزش پیش دبستانی بر آگاهی‌های بهداشتی دانش آموزان اول ابتدایی منطقه4 تهران انجام گرفت. مواد و روش کار : پژوهش حاضر مطالعه‌ای مورد-شاهد است. نمونه‌ها شامل 152دانش‌آموز اول ابتدایی که شرایط پژوهش را دارا بودند به‌صورت تصادفی طبقه‌بندی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش­نامه ‌ای 4بخشی با 54سوال بود. برای تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی و استنباطی (آزمونتی مستقل، مجذورکای و آنالیز واریانس) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین آگاهی بهداشتی پسران آموزش دیده و ندیده در زمینه تغذیه (003/0 P= )و بهداشت فردی(03/0 P= )، همچنین بین آگاهی بهداشتی دختران آموزش دیده و ندیده در زمینه تغذیه(005/0 P= ) ارتباط معنی‌داری وجود دارد. سواد مادران (000/0 P< )، سواد پدران (02/0 P= ) بر آگاهی‌های بهداشتی کودکان، متغیر گروه بر آگاهی بهداشتی از تغذیه (000/0 P< )، پیشگیری از حوادث (04/0 P= ) و بهداشت فردی(03/0 P= ) نیز معنی‌دار بود. نتایج اختلاف معنی‌دار دیگری را بین متغیرها نشان نداد. بحث و نتیجه گیری: براساس نتایج، آموزش کودکان تاثیر بسزایی بر آگاهی‌های بهداشتی دارد. از آنجا که شکل‌گیری رفتار بهداشتی موضوعی چند وجهی بوده و عوامل متفاوتی علاوه بر حضور یا عدم حضور آموزش پیش دبستانی می‌تواند بر آن تاثیر گذار باشد، بررسی همه جانبه این عوامل می‌تواند معیارهای واضح‌تری جهت طراحی برنامه‌های آموزشی موثر کودکان فراهم سازد و پرستاران بهداشت جامعه در مدارس بهترین افراد جهت استفاده بهینه از منابع برای ارتقاء سطح آگاهی و عملکرد بهداشتی کودکان هستند.

کلید واژگان :

آموزش، پیش دبستانی، سلامت کودکان، آگاهی بهداشتی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک