چکیده :

هدف از پژوهش حاضر، شناسایی رابطه بین بلوغ معلمان با میزان کاربست مؤلفه های سازمان یادگیرنده در مدارس بود. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری و تحلیل داده ها‌، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی ناحیه 2 شهر شیراز به تعداد1228 نفر بودند که 300 نفر ار آنها بر اساس جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری داده¬ها از پرسشنامه بلوغ کارکنان با 60 سئوال و پرسشنامه کاربست مؤلفه های سازمان یادگیرنده با 22 سئوال استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها با استفاده ازنظر متخصصان(روایی محتوایی) و پایایی آن‌ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با86/0و84/0 محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون اسمیرونوف-کالموگروف ، t تک‌نمونه‌ای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته ها نشان داد که وضعیت بلوغ معلمان و میزان کاربست مؤلفه‌های سازمان یادگیرنده در مدارس مورد مطالعه بالاتر از حد متوسط می باشد، بین میزان بلوغ معلمان و کاربست مؤلفه های سازمان یادگیرنده همبستگی مثبت و معنادار(67/0 =r) در سطح (01/0=a) وجود دارد. از طریق هر چهار بعد بلوغ معلمان می توان میزان کاربست مؤلفه های سازمان یادگیرنده در مدارس را پیش بینی کرد.

کلید واژگان :

بلوغ معلمان، سازمان یادگیرنده، مدارس ابتدایی، شهر شیراز



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک