چکیده :

ادراک آیکون ها به عنوان یکی از مهمترین اجزای رابط کاربر گرافیکیی سیامانه هیای اطلاعاتی تحت تاثیر عوامل مختلف فردی و محیطی می باشدکه از جمله ایین عوامیل می توان به مدل ذهنی کاربران اشاره کرد. هید از ایین ویشوهشن شناسیایی عوامیل تاثیرگذار بر مدل ذهنی کاربران از آیکیون هیای رابیط کیاربر نیر افزارهیای کتابخانیه دیجیتال ایران است. وشوهش حاضر از حیث هد ن کاربردی است و به شیوه کمّیی و کیفی انجا شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در بخیش کمیین ورسشینامه مح ی ساخته و در بخش کیفیین مایاح ه نیمیه سیاخت یافتیه اسیت. جامعی ه ویشوهش شیامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشیگاه شیرازن و کتابداران کتابخانه های دانشگاه شییراز و دانشیگاه علیو وزشیکی شییراز بیه تعداد 174 نفر اسیت . یافتیه هیا نشیان داد مهمتیرین عوامیل تاثیرگیذار بیر میدل ذهنیی کاربران از آیکون ها 4 م وله " تجربه کاربران"ن "کارکرد آیکون"ن "مشخایه هیای ظاهری آیکون" و "بافت آیکون" می باشند. م وله "تجربه "شیامل آشینایی و تجربیه ق لی کاربران و م وله "کارکرد آیکون" شامل تطاب کارکرد آیکون با شکلن اشیاره آیکون به کارکرد غیرمتداول و شیناخته نشیده نسی ت بیه کیارکرد متیداولن کیارکرد مشترک در نر افزارهای مختلف و کارکردهای تخاای برخی آیکون هیا میی شیود . م وله "مشخاه های ظاهری آیکیون " بیه رنی،ن انیدازهن وضیو،ن زمینیه و ویچییدگی آیکون برمی گردد. تاکنون وشوهشی در ایران به موضوع عوامل میوثر بیر میدل ذهنیی کاربران از آیکون هیای نیر افزارهیای کتابخانیه دیجیتیال نارداختیه اسیت. شناسیایی عوامل موثر بر مدل ذهنی کاربران می توانید بیه طراحیان نیر افزارهیای کتابخانیه هیای دیجیتال کمک کند تا آیکون هایی طراحی کنند که با میدل ذهنیی کیاربران مختلیف همسویی بیشتری داشته باشد و در نهایت رضایت کاربران را فراهم آورد.

کلید واژگان :

مدل ذهنی، آیکون، رابط کاربر، نرم افزارهای کتابخانه دیجیتال



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک