چکیده :

متون خبری، به‌ویژه عناوین خبری، باید دارای زبانی جذاب و ترغیب­کننده باشند تا توجه مخاطب را جلب کنند و او را به مطالعه و پیگیری خبر تشویق نمایند. یکی از شیوه­های دستیابی به این هدف، استفادۀ مناسب از استعاره و مجاز در زبان رسانه است. این دو فرایند شناختی-مفهومی ریشه در فرایندهای تفکر و مفهوم‌سازی دارند و اجزای نظام شناختی انسان هستند. در این پژوهش نقش و اهمیت این دو فرایند شناختی در گفتمان رسانه­های اقتصادی فارسی­زبان بررسی می­گردد و تلاش می‌شود تا استعاره­ها و مجازهای بنیادین این حوزه شناسایی و تبیین و ارتباط سلسله‌مراتبی احتمالی میان آن‌ها بررسی شود. این پژوهش دارای رویکردی شناختی و پیکره­بنیاد است و داده­های آن از عناوین خبری اقتصادی روزنامۀ دنیای اقتصاد در همۀ شماره­های آذر 1394 (ش 3636-3657) و نیز عناوین اخبار اقتصادی دو خبرگزاری «باشگاه خبرنگاران جوان» و درگاه[1] «امروزآنلاین» در آذر 1394 گرفته شده است که بیش از هفتصد عنوان خبری را شامل می‌شود. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که مهم­ترین استعاره­های مفهومی یافت­شده در حوزۀ گفتمان اقتصادی عبارت­اند از: «اقتصاد یک موجود زنده است»، «اقتصاد انسان است»، «اقتصاد مسیر است»، «اقتصاد یک فضا/ ظرف است»، «اقتصاد یک پدیدۀ طبیعی است»، «اقتصاد خودرو است» و «اقتصاد ماده/ ­شیء است». افزون بر این، برخی استعاره­های جهتی نیز نمودی چشمگیر در زبان اقتصاد دارند.

کلید واژگان :

زبان اقتصاد؛ گفتمان اقتصادی؛ استعاره؛ مجاز؛ زبان‌شناسی شناختی



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک