چکیده :

سرقت علمی یک نقیصه ی جدی در دو عرصه ی آموزش و پژوهش است. درک سرقت علمی از جهات گوناگون حائز اهمیت است. به علاوه تداوم چرخه ی آفرینش علمی، در گرو اشاعه و توزیع فراگیر و آزادی اندیشه های نو است. مذهب می تواند از عوامل تاثیرگذار در ارتکاب یا عدم ارتکاب سرقت علمی باشد. افراد با مذهب درونی یا بیرونی ممکن است از نظر اقدام به سرقت علمی با هم متفاوت باشند. تحقیق حاضر از حیث هدف کاربردی و از لحاظ نوع گردآوری داده¬ها، توصیفی همبستگی بوده و جامعه¬ی آماری آن را تمامی دانشجویان دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان تشکیل می¬دهند. جهت¬گیری مذهبی خود به دو بخش درونی و بیرونی تقسیم می¬شود. داده¬های این تحقیق از طریق پرسشنامه¬ی جهت-گیری مذهبی و پرسشنامه¬ی محقق¬ساخته برای سرقت علمی، گردآوری شده است. یافته های این پژوهش نشان داد که بین دانشجویان در آگاهی از پیامدها و نگرش نسبت به سرقت علمی تفاوت معنی¬دار وجود دارد. همچنین در نگرش نسبت به سرقت علمی بین دختران و پسران، تفاوت وجود دارد. بین دانش و آگاهی از پیامدهای سرقت علمی و نگرش نسبت به سرقت علمی با رشته ی تحصیلی دانشجویان رابطه ی معنی دار وجود دارد و جهت گیری مذهبی با نگرش افراد نسبت به سرقت علمی مرتبط است. شواهد نشان می دهد که وجود باورهای درونی شده ی دینی می تواند عامل مناسبی برای جلوگیری از سرقت علمی باشد. و همچنین عدم وجود قبح اجتماعی در جامعه ی ما باعث تشدید این کار در بین دانشجویان شده است.

کلید واژگان :

مذهب درون زاد، مذهب برون زاد، نگرش و آگاهی نسب به سرقت ادبی، دانشجویان



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک