چکیده :

مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین هوش هیجانی اعضاي هیات علمی با اثـر بخشـی دانشـکده هـا ي تربیـت بدنی (دولتی) شهرتهران است . روش شناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماري شامل کلیـه اعضـاي هیـات علمـی دانشـکده هـا ي تربیت بدنی شهر تهران و نمونه آماري برابر جامعه آماري و به تعداد 95 نفر میباشند. ابـزار تحقیـق دو پرسشـنامه ي اسـتاندارد هـوش هیجانی سیبریا شرینگ(1996) و پرسشنامه محقق ساخته اثربخشی حمیدي(1382) بـود کـه پـس از تاییـد روایـی توسـط متخصصـین مدیریت ورزشی، پایایی آنها نیز از طریق آلفاي کرونباخ محاسبه شد. از روش هاي آمار توصیفی(میانگین، انحراف اسـتاندارد و ...) و آمـار استنباطی(آزمون هاي کالموگروف - اسمیرنوف، لوین، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس) به منظور تجزیـه و تحلیـل داده هـا استفاده شد. یافته ها: تجزیه و تحلیل یافته ها حاکی ازآن است که، رابطه مثبت و معناداري بین هوش هیجانی اعضاي هیـات علمـی و اثربخشـی دانشکده هاي تربیت بدنی شهر تهران وجود دارد(r = 0/78 ، P < 0/01 ). همچنین نتایج تحقیق نشان داد که ، بین مولفه هـاي هـوش هیجانی(خودآگاهی، خودتنظیمی، خودانگیختگی، همدلی ومهارت هاي اجتماعی) با اثربخشی دانشکده هاي تربیت بـدنی رابطـه مثبـت و معنادار وجود دارد(P< 0/01 ). آزمون تحلیل واریانس نیز بیانگر آن بود که بین هوش هیجانی اعضاي هیات علمی دانشکده هاي تربیت بدنی شهر تهران ، اختلاف معنی داري وجود دارد (P< 0/01 ). نتیجه گیري: براساس مبانی نظري ، افراد با هوش هیجانی بالا داراي سطح عملکرد بالایی در فعالیت ها میباشند و از طرفـی تحلیـل یافته هاي این تحقیق بیان کننده آن است که، هوش هیجانی و اجزاي آن، از مهم ترین عوامـل بـراي سـازگاري، موفقیـت در روابـط و عملکرد شغلی اعضاي هیات علمی بوده که برآیند این دو، ارتقاي اثربخشی دانشکده هاي تربیت بدنی را حاصل مینماید.

کلید واژگان :

هوش هیجانی، اثر بخشی، اعضای هیات علمی دانشکده های تربیت بدنی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک