تمایل به گردشگری یکی از مهمترین حوزه¬¬های مطالعاتی در گردشگری است. درک اینکه چرا مردم سفر می¬کنند و چه عواملی بر تمایلات رفتاری آن¬ها در انتخاب یک مقصد گردشگری اثر می¬گذارد، می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات پیش روی صنعت گردشگری باشد. از جمله عواملی که بر میزان تمایل به گردشگری و تقویت آن تأثیر بسزایی دارد، سرمایه است که به رغم اهمیت بسیارش کمتر مورد توجه جدی قرار گرفته است. در این مقاله سعی شده است که ابتدا سهم سرمایه اجتماعی و فرهنگی در میزان تمایل به گردشگری مورد توجه قرار گیرد و سپس مقایسه ای میان سهم این دو سرمایه انجام شده است. این پژوهش در سنت کمی، با روش پیمایش ربطی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با 400نمونه آماری در دو سایت گردشگری حافظیه و تخت جمشید شیراز انجام شده است. یافته های این بررسی حکایت از این امر دارد که بین سرمایه های اجتماعی و فرهنگی و میزان تمایل به گردشگری و ابعاد آن رابطه وجود دارد، مجموع تاثیر مستقیم و غیر مستقیم سرمایه اجتماعی برابر با 33/0 است که در مقایسه با سهم 29/. سرمایه فرهنگی می توان گفت که سرمایه اجتماعی سهم و تاثیر بیشتری را بر روی میزان تمایل به گردشگری دارد. کلید واژه ها: سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی، میزان تمایل به گردشگری، تخت جمشید، حافظیه.
کلید واژگان :سرمایه اجتماعی، فرهنگی، میزان تمایل به گردشگری، شیراز، تخت جمشید، حافظیه
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک