چکیده :

هدف تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین هوشمندي رقابتي و بازاریابی اثر بخش در باشگاه های ورزشی استان البرز است که بعد از بررسی ارتباط سهم هریک ار مؤلفه های هوشمندي رقابتي را در پیش بینی بازاریابی اثر بخش بدست آوردیم. روش تحقیق توصيفي و از نوع همبستگي است . جامعه آماري مديران باشگاه های ورزشی استان البرز است تعداد 152 نفر به عنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند. و تعداد 134 پرسشنامه برگشت داده شد. پرسشنامه تحقيق 36 سؤال دارد. 21 سؤال مربوط به هوشمندي رقابتي و 15 سؤال مربوط به اثربخشي بازاريابي است. تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطي در نرم افزار SPSS16 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هوشمندي رقابتي و ابعاد آن با بازاریابی اثر بخش ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد(613/0r=). بین مدیران باشگاه های ورزشی بانوان و آقایان تفاوت معناداری در هوشمندی رقابتی (007/0sig=، 4/4T= ) و بازاریابی اثربخش(001/0sig=، 24/3T=) وجود دارداز نتايج به دست آمده از اين پژوهش روشن مي شود كه با افزايش موارد استفاده مديريت از متغيرهاي چهارگانه هوش رقابتي شامل فرصت هاي بازار، آگاهي از مخاطرات رقبا، آگاهي از تهديدات رقب و آسيب پذيري كليدي، عملكرد باشگاه ها در جهت ارايه خدمات به مشتريان، دسترسي به هدف هاي تبيين شده و پيشي گرفتن از رقبا بهبود مي يابد.

کلید واژگان :

هوش رقابتی، بازاریابی اثربخش، باشگاههای ورزشی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک