چکیده :

مطالعه حاضر با هدف بررسی نرخ شیوع اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه های ارومیه و مطالعه رابطه بین اعتیاد به اینترنت با اضطراب و رشته تحصیلی دانشجویان انجام شد. بدین منظور 330 نفر دانشجو(167پسر و 163 دختر) از دانشگاه های شهرستان ارومیه بر اساس نمونه گیری خوشه ایی چند مرحله ای، به تصادف انتخاب شدند و به پرسشنامه های اعتیاد به اینترنت یانگ و اضطراب نجاریان و همکاران به طور همزمان پاسخ دادند. جهت تحلیل داده ها از آزمون های آماری، درصد فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، آزمون t، تحلیل رگرسیون چند متغیری، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون شفه استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان شیوع اعتیاد شدید به اینترنت در بین دانشجویان برابر 36/ 16 است و میزان اعتیاد شدید در پسرها(2/85) بیشتر از دخترها(8/14) و در رشته های تحصیلی فنی و علوم پایه(7/90) بیشتر از رشته های تحصیلی هنر و علوم انسانی(3/9) می باشد. کاربران معتاد به اینترنت میزان اضطراب (2/85) بیشتری نسبت به غیرکاربران (8/27) داشتند. همچنین تفاوت معنی داری بین میزان اضطراب در چهارگروه غیرکاربر،کاربر معمولی ،درمعرض خطر و معتاد به اینترنت به دست آمد که میزان اضطراب در گروه معتاد به اینترنت به طور معناداری بیشتر از سه گروه دیگر بود. نتیجه حاصل از رگرسیون چند متغیری نشان داد که متغیرهای جنسیت ، اضطراب و رشته تحصیلی دانشجویان می توانند اعتیاد به اینترنت را به طور معناداری پیش بینی کنند(005/0>p).

کلید واژگان :

اعتیاد به اینترنت، اضطراب، رشته تحصیلی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک