چکیده :

يكي از عوامل موثر بر عملكرد و يادگيري، حالت بهينه انگيختگي مي باشد كه در موقعيت هاي متفاوت و افراد مختلف يكسان نمي باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر زمینه هاي موسیقی، سكوت و سر و صدا بر عملكرد دانشجویان دختر درون گرا و برون گرا در آزمون استعداد تحصيلي بود و نيز تاثير محيط قبلي از نظر صدا به عنوان يك متغير تعديل كننده مورد مطالعه قرار گرفت. به این منظور ابتدا پرسش نامه شخصیت آیزنگ (EPQ) برای 146 دانشجوی دوره ی کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی ورودی های 91-89 دانشگاه تربیت مدرس تهران اجرا شد. در مرحله دوم، به طور تصادفي60 نفر از بين دانشجوياني كه با گرایش بیشتر به درون گرایی و برون گرایی تشخیص داده بودند، انتخاب شدند و در محیط کاملا کنترل شده از نظر صدا در سه مرحله با زمينه هاي متفاوت سکوت، موسیقی و سر و صدا به آزمون های موازی استعداد تحصيلي پاسخ دادند. نتايج آزمون آماری تحلیل واریانس طرح درون آزمودنی– بین آزمودنی مکرر و تحلیل واریانس طرح درون آزمودنی– بین آزمودنی مکرر دو راهه نشان داد که درون گرایان در موقعیت سکوت و برون گرایان در شرایط پخش موسیقی عملکرد بهتری دارند، ولي عملکرد دو گروه درون گرایان و برون گرایان در شرایط وجود سروصدا بدتر ازعملكرد آنان در شرایط موسیقی و سکوت بود. علت اين يافته ها را مي توان در تفاوت های فطری دستگاه فعال ساز شبکه ای صعودی درونگرايان و برونگرايان جستجو كرد كه موجب مي شود درون گرایان به مطالعه و عملکرد بهتر در سکوت ولي برون گرایان به مطالعه و عملکرد بهتر در شرایط موسیقی گرایش داشته باشند.

کلید واژگان :

تيپ شخصيت، سرو صدا، سكوت، موسیقی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک