چکیده :

مشغوليت تحصيلي مي¬تواند تحت تأثير عوامل متعددي از جمله سبك¬هاي هويت و مشغوليت تحصيلي قرار گيرد. هدف مطالعه حاضر، بررسي رابطه سبك¬هاي هويت و انگيزش پيشرفت با مشغوليت تحصيلي در دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي تبريز بود. پژوهش حاضر توصيفي از نوع همبستگي بود. جامعه آماری اين پژوهش شامل دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل دادند كه از اين جامعه با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای تعداد 210 دانشجو انتخاب شدند و مورد بررسي قرار گرفتند. براي جمع¬آوري داده¬ها از پرسشنامه سبك¬هاي هويت برزونسكي، انگيزش پيشرفت هرمنس و مشغوليت تحصيلي زرنگ استفاده شد. داده¬ها با استفاده از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه همزمان در نرم¬افزار آماری SPSS.21 تجزیه و تحلیل گردید. يافته¬ها نشان داد كه مشغوليت تحصيلي با سبك¬هاي هويت اطلاعاتي، سبك هويت هنجاري و انگيزش پيشرفت رابطه مثبت و معناداري دارد. همچنين بين مشغوليت تحصيلي با سبك هويت سردرگم/ اجتنابي رابطه منفي و معناداري وجود دارد. از سويي نتايج تحليل رگرسيون نشان داد كه سبك هويت اطلاعاتي و هنجاري و انگيزش پيشرفت بر مشغوليت تحصيلي دانشجويان اثر مثبتي گذاشت؛ اما سبك هويت سردرگم/ اجتنابي بر مشغوليت تحصيلي دانشجويان تأثيري نداشت. بنابراين مشغوليت تحصيلي با كاربرد سبك هويت اطلاعاتي و هنجاري و انگيزش پيشرفت افزايش و با سبك هويت سردرگم/ اجتنابي كاهش مي¬يابد.

کلید واژگان :

مشغوليت تحصيلي، انگيزش پيشرفت، سبك¬هاي هويت



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک