چکیده :

يكي از شگردهاي ايجاد اطناب در كلام، استفاده از ساخت هاي همپايه با سازه هاي متوالي است. ازآنجا كه هر يك از سازه هاي تشكيل دهندة ساخت هاي همپايه، حامل يك پيام و مفهوم هستند، مناسب ترين ابزار براي توضيح يا توصيف امور و پديده ها به شمار مي روند؛ به همين دليل، نويسندة قابوس نامه هر جا در صدد است مطلبي را با توضيحات مفصل تر به مخاطب ارائه دهد، به فراواني از ساخت هاي همپايه بهره مي برد. نصرالله منشي نيز در ترجمه كتاب كليله و دمنه به پيروي از قابوس نامه از اين شگرد زباني براي گام نهادن به عرصة اطناب استفاده كرده است؛ اما از آنجا كه در نثر فني، توصيف جاي توضيح را مي گيرد، نويسندة كليله از ساخت هاي همپايه براي توصيف امور و پديده ها بهره برده است. لذا كاركرد ساخت هاي همپايه در قابوس نامه و كليله ودمنه متفاوت است. بدين معني كه، در قابوس نامه ساخت-هاي همپايه به منظور ارائة توضيحات مفصل تر و در كليله ودمنه براي توصيفات دقيق تر به كار رفته اند. لذا در این پژوهش بر کارکرد متفاوت ساخت هاي همپايه در قابوس نامه و كليله و دمنه تأکید شده است.

کلید واژگان :

نثر بينابين، نثر فني اطناب، ساختهاي همپايه، قابوسنامه، كليله و دمنه



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک