چکیده :

این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش قاطعیت بر سبکهای مقابله ای و رفتارهای پرخطر نوجوانان مقطع راهنمایی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نيمه آزمايشي ، پيش آزمون – پس آزمون همراه با گروه كنترل می باشد. نمونه شامل 100 نفر از دانش آموزان دوم راهنمایی شهرستان آباده می باشد که به شیوه تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند و به صورت تصادفی به دوگروه 50 نفري آزمايش وگواه تقسيم شدند. مداخله آموزش قاطعیت بر روی گروه آزمایش به مدت 6 جلسه برگزار گردید. نتایج نشان داد آموزش قاطعیت بر استفاده از سبکهای مقابله ای «حل مشکل» و «ناکارآمد» تأثیر دارد و بر سبک مقابله ای «مراجعه به دیگران» تأثیر نداشته است. آموزش قاطعیت بر رفتارهای پرخطر تأثیر داشته است.آموزش و افزایش قاطعیت در نوجوانان باعث استفاده از سبک مقابله ای کارآمد (حل مشکل) در برابر مشکلات می شود و با کاهش استفاده از سبک مقابله ای ناکارآمد همراه است و بر کاهش آسیب پذیری نسبت به رفتارهای پرخطر( رانندگی خطرناک، خشونت، سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر، مصرف الکل و گرایش به جنس مخالف) نیز تأثیر دارد.

کلید واژگان :

قاطعیت، سبک مقابله ای، رفتار پرخطر، نوجوانان.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک