چکیده :

زمینه و هدف: ارزیابی رضایت بیماران به موضوع مهمی در ارزشیابی خدمات بهداشتی و درمانی تبدیل شده و یکی از معیارهاي بالا بودن کارایی ارائه دهندگان خدمات بهداشتی است. این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایت روستائیان از عملکرد برنامه پزشک خانواده انجام پذیرفته است. مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع مقطعی بود که در سال 1392 در شهرستان بردسیر انجام پذیرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامه روایی و پایایی سنجش میزان رضایت، براي 400 نفر نمونه که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند مستقل و t جمعآوري و میزان رضایت در 8 حیطه بررسی شد. دادههاي جمعآوري شده با استفاده از آزمونهاي آماري یک طرفه مورد تحلیل قرار گرفت. ANOVA یافتهها: از 400 نمونه مورد بررسی، 51 % زن، 49 % مرد، 78 % متأهل و 22 % مجرد بودند. بیشترین و کمترین میزان 19 و زمان انتظار / رضایت به ترتیب مربوط به حیطههاي اعتماد و اعتقاد بیمار به عملکرد پزشک خانواده با میانگین 09 15 بود. / براي دریافت خدمات پزشک خانواده با میانگین 93 نتیجهگیري: با توجه به این که بالاترین سطح رضایت مربوط به حیطه اعتماد و اعتقاد بیمار به عملکرد پزشک خانواده و کمترین سطح رضایت مربوط به زمان انتظار براي دریافت خدمات پزشک خانواده بود، میتوان چنین نتیجه گرفت روستائیان بردسیر به طور کلی از عملکرد برنامه پزشک خانواده راضی هستند، اما مدیران و سیاستگذاران باید توجه ویژهاي به کمبودات و نواقص این طرح داشته باشند.

کلید واژگان :

رضایت، پزشک خانواده، عملکرد، روستا



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک