چکیده :

زمینه و هدف: ارتباط زناشویی ناشاد اغلب نتیجه الگوهای ارتباطی منفی است. یک رویکرد برای مطالعه رابطه زناشویی، تبیین الگوهای ارتباطی زوج‌ها از طریق جستجو برای یافتن مکانیسم‌های علی نحوه شکل‌گیری این الگوهاست ازاین‌رو این پژوهش نیز باهدف پیش‌بینی الگوهای ارتباطی زناشویی توسط سلامت معنوی و بهزیستی روانشناختی در معلمان زن مقطع ابتدایی صورت گرفت. روش بررسی: روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود که با استفاده از پرسشنامه‌های الگوهای ارتباطی کریستنس و سالاوی (CPQ)، سلامت معنوی الیسون و پولوتزین ((SWBS و بهزیستی روانشناختی ریف (RSPWB)، 351 نفر از معلمان زن مقطع ابتدایی شهر کرج که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تدریس بودند، به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای برسی شدند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و آزمون رگرسیون چند متغیره و از طریق نرم‌افزار spss20 صورت گرفت. یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از آن بود که بین سلامت معنوی و بهزیستی روانشناختی با انواع الگوهای ارتباطی زوج‌ها در سطح (01/0 > p) رابطه معناداری وجود دارد نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد سلامت معنوی و بهزیستی روانشناختی توان پیش‌بینی مثبت و معنادار الگوی ارتباطی سازنده متقابل را دارد و همچنین سلامت معنوی و بهزیستی روانشناختی از قدرت پیش‌بینی کنندگی منفی و معناداری برای الگوهای ارتباطی اجتنابی و توقع/کناره‌گیر برخوردار می‌باشند. نتیجه‌گیری: مزیت عمده بررسی نقش پیش‌بینی کننده سلامت معنوی و بهزیستی روانشناختی با الگوهای ارتباطی زوج‌ها افزایش آگاهی زوج‌ها از تاتیر دو بعد سلامت معنوی و بهزیستی روانشناختی در جهت افزایش ارتباطات سازنده متقابل و کاهش ارتباطات ناکارآمد بین زوج‌ها و درنتیجه بالا رفتن رضایت زناشویی در آنان می‌باشد.

کلید واژگان :

الگوهای ارتباطی خانواده، هوش هیجانی، خلاقیت هیجانی، دانش آموزان دبیرستانی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک