در دنياي امروز، چالش هاي رقابت تغيير کرده و تمرکز بر تغيير ساختار، کاهش هزينه و بالابردن کيفيت جاي خود را به نوآوري تجاري داده است . در اين فضا، سازمان موفق، بر گسترش مرزهاي تکنولوژي سرمايه گذاري مي کند به شکلی که رقبا را پشت سر گذاشته و تا مدتی پیشتاز بازار باشد.از طرفی همراه با تغییر آهنگ اقتصاد ،همواره کسب و کارهایی از رونق افتاده و برخی کسب و کارهای دیگر مجال بروز می یابند و یکی از عمده دلایل پیدایش این کسب و کارها همزمان با تغییرات در اقتصاد و شرایط بازار ،نوآوری ویژه ای است که این کسب و کارها نسبت به کسب و کارهای قبلی دارند.شاید یکی از ویژگی های اصلی که برای اقتصاد و فضای کسب و کار پویا می توان برشمرد،بالا بودن سطح نوآوری و رقابت در آنها می باشد ،به نحوی که آهنگ معرفی فرصت های جدید و به تبع محصولات و خدمات و رویه های جدید بیش از آهنگ از رده خارج شدن فرصت های قدیمی می باشد. در يك بيان ساده و صريح، ميتوان اذعان داشت كه بخش قابل توجهي از مقتضيات رشد اقتصادي هر كشور در گرو فضاي كسب و كار مناسب در آن كشور است.در این بین باید به این نکته توجه داشت که جامعه ایران ،در حال گذار از مرحله اقتصاد سنتی و تکوین آن به سوی اقتصاد مدرن بوده و این راهی است که ناگزیر به پیمودن آن است .فضاي كسب و كار سرمايهگذاري را ميتوان از حوزههاي استراتژيك توسعه صنعتي ايران تلقي كرد كه عمدتاً ناشي از كليه عوامل بيروني بوده و عواملي چون بهرهوري و اشتغال نيروي كار ، سرمايهگذاري ، آزاديهاي اقتصادي توليدكنندگان و ظرفيتهاي توليدي را تحتتاثير خود قرار ميدهد. از سوي ديگر، توسعه اقتصادي بر پايه رقابتپذيري كشورها استوار است و پویایی و نوآوری در محيط كسب و كار از عوامل موثر بر رقابتپذيري ميباشد. محيط كسب و كار روشن ، سالم ،پویا و با سطوح بالای نوآوری كه منتج از سلامت و پویایی اقتصاد ، سياست درست كشورها و رعایت ساز و کارهای لازم برای نوآوری ،ارزش دادن به تحقیق و توسعه و توجه به مفهوم ویژه ی دانش و مدیریت دانش بوده و منجر به نتيجههاي مثبت اقتصادي از قبيل صادرات مفيد، رشد اقتصادي و توسعه صنعتي ميشود، از مواردي است كه اكيداً بايد در فهرست سياستهاي اقتصادي دولت قرار بگيرد.از طرف دیگر و با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران لازم به ذکر است که بهبود فضای کسب و کار که به خروج غیرتورمی از رکود اقتصادی کمک خواهد کرد و امروزه بیش از پیش برای بهبود در فضای کسب و کار نیاز به بهبود در سطح نوآوری در فضای کسب و کار احساس می شود و این نوآوری ایجاد نخواهد شد مگر با پایه ریزی و استفاده بهینه و منطقی از تمامی ساز و کارهای زیر ساختی لازم برای نوآوری،که یکی از اصلی ترین این ساز و کارها که مورد نظر پژوهش حاضر است ؛ تحقیق و توسعه ،یادگیری و نشر دانش و مدیریت دانش در تمامی ابعاد می باشد.
کلید واژگان :تحقیق و توسعه، یادگیری سازمانی، مدیریت دانش، نوآوری، فضای کسب و کار
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 3143751118072954
- سال انتشار : 1393
- نوع مقاله : پذیرفته شده در سایر مجلات علمی معتبر و علمی مروری و ISC
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : نشریه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان 71-72
- برگزار کنندگان :
- ISSN :
- تاریخ ثبت : 1394/04/31 01:09:40
- ثبت کننده : میلاد جعفری طادی
- تعداد بازدید : 340
- تعداد فروش : 0