يكي از موضوعات مهم در رفتار مصر ف كننده، پردازش اطلاعات توسط مصرف كننده مي باشد. يكي از عوامل مهم در پردازش اطلاعات، درگيري ذهني مصرف كننده است كه توجه زيادي را در دو دهه گذشته به خود جلب كرده است. هدف تحقيق حاضر بررسي رابطه درگيري ذهني مصرف كننده و تصميم گيري خريد مي باشد. درگيري ذهني مصرف كننده يكي از مهمترين مفاهيم حوزه بازاريابي و رفتار مصرف كننده است كه نسبت به ساير مفاهيم كمتر مورد تحقيق قرار گرفته است. در تحقيق حاضر بر اساس مدل كاپفرر و لورنت، پرسشنامه اي بومي براي اين مفهوم طراحي شده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، كاربردي و از لحاظ روش، توصيفي (از نوع پيمايشي همبستگي) مي باشد. جامعه آماري پژوهش دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج، روش نمونه گيري طبقهاي تصادفي و حجم نمونه آماري 372 نفر بوده است. جهت جمع آوري داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. يافته ها حاكي از آن است كه بين ابعاد درگيري ذهني مصرف كننده كه مشتمل بر علاقمندي به محصول، ارزش مبتني بر لذت، ارزش نمادين، اهميت ريسك و احتمال ريسك مي باشد، با تصميم گيري خريد رابطه معناداري وجود دارد. از آن جا كه جامعه آماري تحقيق حاضر را دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج تشكيل مي دهند، لذا نتايج تحقيق حاضر را نمي توان به ساير خريداران تلفن همراه تعميم داد به علاوه به دليل آن كه تلفن همراه به عنوان محصول مورد بررسي انتخاب شده بنابراين محدوديت تعميم دهي يافتههاي پژوهش به ديگر طبقات محصول وجود دارد. در نظر نگرفتن متغيرهاي تعديل كننده كه علت اصلي آن افزايش پيچيدگي مدل و محدوديت زماني بوده است، ديگر محدوديت تحقيق حاضر م يباشد. مديران و بازاريابان مي توانند ابعاد درگيري ذهني موثر بر خريد مشتريان را شناسايي كنند و با افزودن يا تاكيد بر ويژگ يهاي خاص پيشنهادي، احتمال خريد محصولات توسط مصرف كنندگان را افزايش دهند.
کلید واژگان :رفتار مصرف كننده، درگيري ذهني، تصمي مگيري خريد، تلفن همراه
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک