این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد پدیده زمین لغزش و مشخص کردن مناطق دارای پتانسیل، جهت پهنه بندی زمین لغزش در حوضه دزعلیا با استفاده از روش رگرسیون لجستیک انجام شده است. به این منظور ابتدا مهمترین عوامل مؤثر در زمین لغزش مانند شیب، جهت شیب، ارتفاع از سطح دریا، بارندگی، فاصله از جاده، فاصله از گسل، تراکم شبکه زه کشی، کاربری اراضی و سنگ شناسی بررسی و خصوصیات مربوط به هر یک از آنها شناسایی شدند. سپس نقشه پراکنش زمین لغزش از طریق انجام عملیات میدانی با استفاده از GPS و تصاویر ماهواره ای تهیه و رقومی گردید. در مرحله بعد با به کارگیری روش رگرسیون لجستیک اقدام به تهیه نقشه پهنه بندی خطر زمین لغزش گردید. با توجه به مقدار ضرایب به دست آمده می توان گفت که لایه طبقات ارتفاعی مهمترین عامل در وقوع زمین لغزش در منطقه مورد مطالعه می باشد. مقدار شاخص ROC نیز برابر 917/0 به دست آمده است که مقدار بسیار بالایی را نشان می دهد و حاکی از آن است که حرکات توده ای مشاهده شده، رابطه قوی با مقادیر احتمال حاصل از مدل رگرسیون لجستیک دارد.
کلید واژگان :پهنه بندی، زمین لغزش، رگرسیون لجستیک، حوضه دز علیا
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک