چکیده :

این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد پدیده زمین لغزش و مشخص کردن مناطق دارای پتانسیل، جهت پهنه بندی زمین ‏لغزش در حوضه دزعلیا با استفاده از روش رگرسیون لجستیک انجام شده است. به این منظور ابتدا مهمترین عوامل مؤثر در زمین لغزش ‏مانند شیب، جهت شیب، ارتفاع از سطح دریا، بارندگی، فاصله از جاده، فاصله از گسل، تراکم شبکه زه کشی، کاربری اراضی و سنگ ‏شناسی بررسی و خصوصیات مربوط به هر یک از آنها شناسایی شدند. سپس نقشه پراکنش زمین لغزش از طریق انجام عملیات میدانی با ‏استفاده از ‏GPS‏ و تصاویر ماهواره ای تهیه و رقومی گردید. در مرحله بعد با به کارگیری روش رگرسیون لجستیک اقدام به تهیه نقشه ‏پهنه بندی خطر زمین لغزش گردید‎.‎‏ با توجه به مقدار ضرایب به دست آمده می توان گفت که لایه طبقات ارتفاعی مهمترین عامل در ‏وقوع زمین لغزش در منطقه مورد مطالعه می باشد. مقدار شاخص ‏ROC‏ نیز برابر 917/0 به دست آمده است که مقدار بسیار بالایی را ‏نشان می دهد و حاکی از آن است که حرکات توده ای مشاهده شده، رابطه قوی با مقادیر احتمال حاصل از مدل رگرسیون لجستیک ‏دارد‎.‎

کلید واژگان :

پهنه بندی، زمین لغزش، رگرسیون لجستیک، حوضه دز علیا



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک