چکیده :

هنر موسیقی که به جرات می توان آن را یکی ار شاخص ترین شناسه های فرهنگی مردمان یک منطقه معرفی کرد در قوچان جایگاهی بزرگ و ریشه ای سترگ دارد.این سرزمین که در درازنای تاریخ محل حضور و عبور اقوام و طوایف گوناگونی از قبیل تات ها ، کردها، ترک ها و ترکمن ها بوده یکی از غنی ترین مناطق موسیقیایی ایران زمین شمرده می شود.این موسیقی برآیند همزیستی مسالمت آمیز اقوام مختلف ساکن در مناطق شمال شرقی ایران بوده و امروزه تحت عنوان « موسیقی مقامی شمال خراسان » آوازه دارد.با بررسی ابعاد مختلف این هنر اصیل می توان گوشه های ناشناخته ی زندگانی مردم این منطقه را- که از نظر منابع مکتوب به ویژه در زمینه های تمدنی و فرهنگی بسیار کم بضاعت است – روشن ساخت.علاوه بر این، مطالعه و تحقیق در موسیقی مقامی قوچان می تواند راهگشای مطالعات مختلف تاریخی ، اجتماعی ، فرهنگی و مردم شناسی باشد.یکی از جنبه های این مطالعه و تحقیق ، بررسی بازتاب تاریخ در نواها و آهنگ های مختلف موسیقی محلی قوچان است که موضوع مورد توجه در مقاله ی حاضر است.در این نوشتار تلاش می شود تا برخی زمینه های تاریخی ، سیاسی و اجتماعی و در مجموع فلسفه ی پیدایی بعضی از مقام ها و آهنگ های موسیقی مقامی قوچان از قبیل: ، گرایلی ،درگز ، الله مزاره ، رشید خان ، لی یاری، شجاع الدوله (سر کار جان)، پری جان ، مرجان دختر کرد، سردار عوض خان و . . . مورد توجه قرار گیرد.روش تحقیق در این نوشتار بر مبنای روش کتابخانه ای و نیز تحقیقات میدانی و استفاده از تاریخ شفاهی می باشد.

کلید واژگان :

قوچان، هنر ، تاریخ ، موسیقی مقامی ، آهنگ ها و نواها.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک