چکیده :

کارکرد اجرایی مجموعه ای از فرآیندها است که مسئولیت هدایت شناختی، عاطفی ، رفتاری وعملکردی انسان را در زمان فعالیت وحل مسئله برعهده دارند. هدف این پژوهش مقایسه کارکرد اجرایی سازمان بندی مجدد اندیشه در نوجوانان دارای اختلال سؤمصرف به حشیش است. این پژوهش از نوع علی- مقایسه ای است ، بر این اساس50 نوجوان داراي اختلال سوء مصرف به حشیش ساکن کانون اصلاح وتربیت شهر اهواز با دامنه سنی 15الی 18سال انتخاب شده و با 50 نفر از نوجوانان عادی مقطع دبیرستان از نواحی چهارگانه آموزش وپرورش شهر اهوازبه عنوان گروه شاهد که از لحاظ برخی متغیرهای جمعیت¬شاختی با یکدیگر همتا شده بودند، به صورت نمونه در دسترس انتخاب شده وبایکدیگر مقایسه شدند. برای گردآوری داده¬ها از آزمون بندرگشتالت، آزمون TOVA (بعنوان یک آزمون عملکرد مستمر) وآزمون شکل گیری مفهوم ویگوتسکی استفاده شد. داده¬ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره(مانوا) تحلیل شدند. نتایج نشان دادکه نوجوانان دارای اختلال سؤمصرف به حشیش نسبت به نوجوانان عادی عملکرد ضعیف تری دربازداری رفتار وبازسازی مجدد اندیشه داشتند وتفاوت معناداری بین دو گروه وجود داشت. بطور کلی با توجه به یافته های پژوهش مبنی بر عملکرد ضعیف تر نوجوانان داراي اختلال سوء مصرف به حشیش نسبت به نوجوانان عادی در کارکردهای اجرایی ( بازداری پاسخ و بازسازی مجدداندیشه )، به نظر می رسد این ضعف منجر به مشکلاتی در رفتار اجتماعی نامناسب، مشکلات درتصمیم گیری وعدم قضاوت مناسب، مشکلات با نوآوری ها وتغییر، حواسپرتی و مشکلات در جنبه های مختلف حافظه می شود.

کلید واژگان :

کارکرداجرایی،بازداری پاسخ،سازمان بندی مجدداندیشه، سؤمصرف به مواد( حشیش)



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک