چکیده :

چكيده هدف این پژوهش بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و اثربخشی مدرسه از دیدگاه مدیران و دبیران مدارس متوسطه شهر شیراز است. جامعه آماری شامل تمامی مدیران و دبیران مدارس متوسطه شهر شیراز بوده، که در سال تحصیلی 89-88 مشغول به کار بوده¬اند. روش پژوهش از نوع همبستگی است. برای انتخاب گروه نمونه، از روش نمونه گیری تصادفی سهمیه¬ای استفاده شد که درمجموع 300 نفر (60 مدیر و 240 دبیر زن و مرد) انتخاب شدند. ابزار اندازه¬گیری، پرسشنامه¬های فرهنگ سازمانی جلیلی Jalili,2006)) و مدل اثربخشی سرجیووانی می¬باشد. داده¬های بدست آمده از پرسشنامه با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی با کمک نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج بدست آمده نشان داد که: الف) رابطه معني¬داري بين فرهنگ سازماني و مؤلفه¬هاي فرهنگ سازمانی و اثربخشي مدرسه وجود دارد. ب) از ميان مؤلفه¬هاي فرهنگ سازماني، مؤلفه توجه به تيم و شبكه كاري و مؤلفه توجه به پيشرفت، به¬طور معني¬داري پيش بيني كننده اثربخشي مدرسه هستند. ج) از ديدگاه مديران مدارس متوسطه، مؤلفه توجه به تيم و شبكه كاري و مؤلفه توجه به پيشرفت به¬طور معني¬داري پيش بيني كننده اثربخشي مدرسه هستند. د) از ديدگاه دبيران مدارس متوسطه، مؤلفه توجه به تيم و شبكه كاري و مؤلفه توجه به هدف به¬طور معني¬داري پيش بيني كننده اثربخشي مدرسه هستند. ه) تفاوت معني¬داري ميان ديدگاه مديران و دبيران در مورد رابطه بين فرهنگ سازماني و اثربخشي مدرسه وجود ندارد.

کلید واژگان :

فرهنگ سازماني، اثربخشي مدرسه، توجه به خطرپذيري، توجه به هدف، توجه به تيم و شبكه كاري، توجه به اعضاي سازمان و توجه به پيشرفت.



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک