چکیده :

هدف اين مطالعه، بررسي تاثير تركيب سرمايه انساني بر همگرايي فناوري كشورهاي منتخب در قالب دو گروه كشورهاي در حال توسعه و توسعه­يافته مي­باشد. اين مطالعه با بكارگيري الگوي پنل ديتا (Panel data) و روش گشتاورهاي تعميم يافته (GMM) طي دوره زماني 1995- 2010 انجام شده است. نتايج نشان مي دهد در گروه كشورهاي در حال توسعه شاخص آموزش ابتدايي و متوسطه اثر مثبت و معنادار و شاخص­ آموزش عالي اثر منفي و معنادار بر رشد و همگرايي فناوري دارد، در حالي كه در گروه كشورهاي توسعه يافته شاخص آموزش هاي ابتدايي و متوسطه اثر منفي و معنادار و شاخص­ آموزش عالي اثر مثبت و معنادار بر رشد و همگرايي فناوري دارد. همچنين بر اساس نتايج درجه باز بودن اقتصاد و جريان ورودي سرمايه­گذاري مستقيم خارجي اثر مثبت و معنادار بر رشد فناوري در هر دو گروه كشورهاي مورد مطالعه دارد. در حالي كه نرخ تورم بر رشد فناوري در كشورهاي توسعه يافته اثر مثبت و معنادار و بر رشد فناوري كشورهاي در حال توسعه مورد مطالعه اثر منفي و بي­معنا دارد.

کلید واژگان :

تركيب سرمايه انساني؛ همگرايي؛ نوآوري؛ تفكيك آموزشي؛ فناوري



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک