زمینه: شادکامی مفهومی است که در سال هاي اخیر بواسطه نقشی که در سلامت روان افراد دارد، اهمیت بسزایی یافته است. در همین راستا هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ویژگی هاي شخصیتی و هوش هیجانی با شادکامی در دانشجویان دانشگاه تبریز بود. روش ها: این پژوهش، مطالعه توصیفی- تحلیلی بود. جامعه آماري پژوهش را دانشجویان دختر و پسر دانشگاه تبریز در تابستان 90 تشکیل می دادند. از این جامعه آماري، 200 نفر( 100 دختر و 100 پسر) به روش نمونه گیري تصادفی چند مرحله اي براي شرکت در پژوهش انتخاب شدند. پرسشنامه هاي پژوهش شامل فرم کوتاه آزمون شخصیتی نئو، پرسشنامه هوش هیجانی شاته و مقیاس شادکامی آکسفورد بودند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: شادکامی با ویژگی هاي شخصیتی برونگرایی، تجربه پذیري، همسازي و وظیفه شناسی رابطه مثبت و معنادار و با همچنین بین شادکامی با هوش هیجانی رابطه مثبت و .(P <0/ ویژگی شخصیتی روان نژندگرایی رابطه منفی معنادار دارد( 01 از سویی نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر ویژگی هاي شخصیتی و هوش هیجانی .(P <0/ معنادار وجود دارد ( 01 قادرند تغییرات متغیر ملاك (شادکامی) را به طور معنی داري در دانشجویان پیش بینی کنند. نتیجه گیري: تقویت ویژگی هاي شخصیتی و ارتقاء هوش هیجانی می تواند به افزایش شادکامی دانشجویان کمک کند.
کلید واژگان :ویژگی شخصیتی، هوش هیجانی، شادکامی، دانشجویان
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک