چکیده :

اهداف:يكي از مشكلات اساسي كه دانشگاههاي علوم پزشكي كشور بايستي به آن توجه داشته باشند، ايجاد سيستم منسجم جهت ارائه خدمات مطلوب و استفاده از روشهاي راهبردي جهت افزايش كيفيت خدمات است. هدف از این بررسی کاربرد مقیاس سروکوال در بخش آموزش عالی به منظور بررسی شکاف بین ادراکات و انتظارات دانشجویان از وضعیت کیفیت خدمات و ارائه راه حل حاصل از کاربرد آن در میان دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه است. روش ها:روش تحقیق حاضر با توجه به ماهیت این تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه دانشجویانرشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفیساده متناسب با حجم 73 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است، از پرسشنامه استاندارد سروكوال شامل دو بخش مشخصات فردي و ابعاد پنج گانه کيفيت خدمات آموزشي، براي جمع آوري داده ها استفاده شد. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از نرم افزارSPSSو به كمك آمار توصيفي و آزمون هايT مستقلو Tدو نمونه همبسته انجام گرفت. یافته ها:در مورد كيفيت كلي خدمات آموزشي ارائه شده، اكثريت دانشجويان قائل به وجود شكاف منفي كيفيت بودند . از ميان ابعاد پنج گانه خدمت، بعد فیزیکی دارای بیشترین میانگبن شکاف کیفیت(-7/94) و بعد از آن به ترتیب قابلیت اطمینان (-6/37)، پاسخگویی (-6/38) ، تضمین (-5/50)، مشاهده شد و كمترين ميانگين شكاف مربوط به بعد همدلی (-5/48) بود. نتيجه گيري: وجود شكاف منفي در همه ابعاد خدمات آموزشي، نشان دهنده نارضايتي دانشجويان از كيفيت اين خدمات است. ضرورياست تا مديران با بهره گيري از نظرات دانشجويان، نسبت به كاهش اين شكاف اقدام نمايند.

کلید واژگان :

کیفیت خدمات، مدل سرکوال، انتظارات، ادراکات، دانشگاه علوم پزشکی.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک