چکیده :

زمینه: ورشكستگي شركت هاي بزرگ و بحران هاي مالي اخير، زياني جدي به تمام برخورداران وارد كرد و سرمايه‌گذاران فرصت هاي زيادي را از دست دادند. به نظر محققان، رفتار غير اخلاقي مديريت سود مي تواند عامل شكست اخلاقي در شركت ها باشد. با مشاهده هر يك از اين رسوايي ها سوالاتي به ذهن مي‌آيد كه چرا و چگونه چنين رسوايي هاي به بار آمده است. جواب اين است: عدم رعايت اخلاق. بر اين اساس مي توان گفت بررسي‌ها و تحقيقاتي در حوزه مديريت سود در كنار توجه به اصول اخلاقي تاثيرگذار بر بسياري از جوانب حرفه و كسب و كار حسابداري مي تواند اهميت غير قابل انكاري داشته باشد. بنابراین هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه اخلاق با رفتار مدیریت سود می باشد. روش کار: روش تحقيق حاضر به لحاظ هدف از نوع كاربردي، و بر طبق نحوه گرد آوري داده ها، تحقيقي توصيفي- پيمايشي محسوب مي شود. جامعه آماری در برگیرنده دو گروه شامل مدیران مالی شرکت های خصوصی بزرگ استان یزد و نیز دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد می باشد. نمونه آماري اين تحقيق كه به صورت تصادفي انتخاب شد، 110 شركت خصوصي مي‌باشد كه بيش از 50 نفر پرسنل داشته باشد و نيز 180 نفر از دانشجويان كارشناسي ارشد حسابداري شاغل به تحصيل در دانشگاه آزاد اسلامي يزد كه آخرین سال تحصیلی خود را می گذرانند در نظر گرفته شده است. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمع آوری و در تجزيه و تحليل آن ها با استفاده از تكنيك تحليل عامل و نرم افزار SPSS شاخص هاي اندازه گيري متغيرهاي تحقيق مشخص شده است. برای بررسی وجود رابطه بین متغیرها (پیوسته و غيرنرمال)، از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده گردید. یافته ها: نتايج حاصل از تحليل داده هاي پژوهش حكايت از اين دارد كه بین اخلاق آرمان ‌گرایی و نسبی گرایی تفاوتی وجود ندارد و فرضيه هاي آن ها تاييد نمي شود. طبق فرضیه دوم (وضعیت جمعیت شناختی) جنسيت و اصول اخلاق حرفه اي در شغل رابطه معناداري با مديريت سود نشان نداده و فرضيه هاي آن ها تاييد نمي شود. ولي وضعيت فعلي (مدير مالي، دانشجو)، تحصيلات، سن، مدت زمان اخذ مدرك دانشگاهي، اصول اخلاق حرفه‌اي در دانشگاه، تجربه حسابداري، رابطه معناداري با مديريت سود نشان دادند و مورد تأييد واقع شدند. نتیجه گیری: از منظر نسبی گراها مجموعه اي جهان شمول از قوانین و معیار هاي اخلاقی وجود ندارد. از منظر آرمان گراها رفاه بشر، نقطه عطف تصمیمات قرار دارد. کسب جایگاهی مناسب در میان رقبا و بازار سرمایه باعث می‌شود، سرمایه گذاران و اعتباردهندگان نسبت به شرکت، نظر مساعدتری داشته باشند. این در حالی است که مديريت سود، وضعيت مالي واقعي سازمان ها را نشان نمي دهد و اطلاعات مربوطي را كه سرمايه گذاران بايد از آن ها مطلع باشند، پنهان مي كند. این رفتار غير اخلاقي مديريت سود، چه در بین نسبی گراها و آرمان گراها، مي تواند عامل شكست اخلاقي در شركت ها و ورشکستگی باشد.

کلید واژگان :

اخلاق، مديريت سود، ویژگی های جمعیت شناختی.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک