چکیده :

با گسترش روزافزون اهمیت دانش، بی شک دانش سازمانی نیز بعنوان منبعی مهم و غیرقابل جایگزین در نظر گرفته می¬شود. امروزه بسیاری از سازمانها جهت مدیریت این منبع مهم ، با صرف منابع مالی و انرژی و زمانی سعی در به حداکثر رساندن این ارزش بالقوه سازمانی می¬نمایند. با این حال، سازمان‌ها شروع به دخیل نمودن ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی در زیرساخت مدیریت دانش خود در جهت اکتساب دانش ضمنی، اجتماعی و شخصی پرسنل، نموده‌اند. دانش ضمنی به دلیل ریشه داشتن در عمل، تجربه و زمینه خاص، به سختی مدون و مستند می‌گردد. به عنوان مثال به نحوه ارتباط با مشتری خاص می‌توان اشاره کرد. دانش اجتماعی به وسیله اقدامات گروهی ایجاد شده و شامل هنجارهای اجتماعی است ولی دانش شخصی حاصل بینش فردی شخص می باشد. تحقیقات نشان داده که کارکنانی که اغلب در تعاملات انتقال دانش نقش داشته، موثرتر بوده و این مبین اهمیت نقش شبکه‌های غیر‌رسمی در فرایند مدیریت دانش است. ادغام و یکپارچه‌سازی شبکه‌های اجتماعی در سیستم‌‌های مدیریت دانش، تعاملات بین کارکنان را افزایش داده و منجر به اعتماد بیشتر و در نتیجه ارتباطات و همکاری موثرتر مابین آن‌ها می‌گردد. بسیاری از سازمان‌ها از چنین ابزاری نظیر Microsoft SharePoint در زیرساخت مدیریت دانش خود جهت راه‌اندازی وب‌سایتی قابل دسترسی از طریق اینترانت یا اینترنت و کمک به کارکنان در جهت ایجاد، نگهداری و بازیابی مستندات و دانش‌ها در فرمت‌های مختلف، استفاده می‌کنند.در این مقاله سعی شده است به معرفی شبکه های اجتماعی پرداخته و اهمیت نقش شبکه های اجتماعی در تسهیم دانش را بیان نماید و مزایا و آسیب های احتمالی استفاده از شبکه های اجتماعی در سازمان بمنظور تسهیم دانش را بررسی نموده و توصیه هایی برای به حداقل رساندن این آسیب ها را بیان نماید.

کلید واژگان :

:شبکه های اجتماعی،تسهیم دانش،معایب و مزایا ی استفاده از شبکه های اجتماعی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک