چکیده :

بررسي، سنجش و اندازه گيري اعتبار مشتريان در موسسات اعتباري، امروزه يکي از مهمترين تصميم هاي مالي بشمار مي آيد. نحوه تصميم گيري در خصوص اعطاي تسهيلات به مشتريان از اين جهت داراي اهميت مي باشد که عدم ارزيابي دقيق مشتريان مي تواند منجر به مطالبات سررسيد گذشته و معوق با کاهش توان تسهيلات دهي بانک ها و در نهايت سوخت شدن مطالبات بانک ها گردد. اين پژوهش با هدف مدل سازي اعتبارسنجي مشتريان در بانک به روش هاي شبکه عصبي، درخت تصميم و ماشين بردار پشتيبان انجام مي شود. بدين منظور اطلاعات و داده هاي مالي و کيفي يک نمونه تصادفي 300 تايي (218 مشتري خوش حساب و 82 مشتري بدحساب) از شرکت هاي حقوقي را که در سال هاي 89 و 90 از بانک ملي ايران شعب شهر تهران تسهيلات اعتباري دريافت نموده اند، مورد بررسي قرار مي گيرد. در اين تحقيق پس از بررسي پرونده هاي اعتباري هريک از مشتريان، 31 متغير توضيح دهنده مورد ارزيابي قرار گرفت و نتايج ضمن دلالت بر تاييد نظريه هاي اقتصادي و مالي نشان مي دهد که تکنيک هاي داده کاوي جهت اعتبارسنجي مشتريان از کارآيي بالايي برخوردار مي باشد و همچنين عملکرد پيش بيني الگوي شبکه عصبي به مراتب بهتر از ساير الگوها است.

کلید واژگان :

اعتبارسنجي، داده کاوي، ماشين بردار پشتيبان، درخت تصميم، شبکه هاي عصبي



ارزش ریالی : 400000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک