چکیده :

شناخت عوامل موثر در ایجاد رضایت شغلی می تواند در افزایشرضایت شغلی اعضاي هیات علمی و ایجاد انگیزه در Ø جهت پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی مفید باشد . با توجه به این مهم پژوهشفوق با هدف تعیین میزان رضایت شغلی اعضاي هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 1386 انجام گرفت. مواد و روش:پژوهش فوق توصیفی مقطعی که برروي اعضاء هیات علمی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی لرستان که حداقل دو ترم تحصیلی فعالیت آموزشی داشتند ، انجام شد .ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه بر گرفته از پرسشنامه رضایت شغلی هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شامل 45 سوال در حیطه هاي حقوق و مزایا ، فرصتهاي ارتقاء ،نحوه سرپرستی و ارتباطات ،امنیت شغلی ،شرایط فیزیکی و محیط ،ماهیت کار بصورت خود ایفاء تکمیل ، و بصورت توزیع فراوانی ،میانگین و میانگین انحراف معیار با نرم افزار Spss11/5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها:در برر سی رضایت کلی 41/1% نمونه ها رضایت کامل داشتند. آزمون آماري کاي دو بین رضایت کلی با حیطه هاي شرایط فیزیکی 0/001=p,امنیت شغلی ( 001 /p= 0, نحوه سرپرستی ( 0/001 =p , فرصتهاي ارتقاء( 001 / p =0, حقوق و مزایا( 0/001=p, ماهیت کار ( 001 / p= 0, محیط کار0/001=p رتباط معناداري نشان داد. بحث: با توجه به نتایج پژوهشمسئولین معاونت آموزشی و پژوهشی بایستی منابع رضایت و عدم رضایت شغلی را بخوبی شناسایی وبا ایجاد فرصتهایی براي ارتقاء و توسعه فردي ،انتخاب مدیران براساسشایستگی و با مشارکت اعضاي هیات علمی، دقتدر امر ارزشیابی صحیح عملکرد ، بکارگیري صحیح سیستم تشویق و تنبیه با استفاده از شیوه هاي نوین مدیریتی، ایجاد تسهیلات و امکانات رفاهی ، تعدیل در سقف موظفی افراد،دخالت اعضاء در تصمیم گیري ها رضایت شغلی را افزایش دهند.

کلید واژگان :

رضایت شغلی، اساتید ،هیات علمی، عوامل رضایت شغلی، دانشگاه



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک