چکیده :

هدف: با توجه به اهمیت بازاریابی در جذب مخاطبان و بهره وری بیشتر كتابخانه ها، هدف این پژوهش مطالعه وجود ابزارهای بازاریابی در وب سایتها و پورتال های كتابخانه های تخصصی حوزه علوم انسانی شهر تهران در ارائه راهكارهایی به منظور توسعه و بالابردن خدمات به كاربران می باشد. روش: این پژوهش به روش ارزیابی اكتشافی انجام شده است. ارزیابی اكتشافی یكی از پركاربردترین روش های ارزیابی است كه مبتنی بر سیاهه وارسی بوده و برای تعیین كاربردپذیری سیستم های تعاملی به كار می رود. جامعه پژوهش شامل 26 وب سایت كتابخانه تخصصی حوزه علوم انسانی متمركز در شهر تهران است كه میزان تطابق ابزارهای بازاریابی موجود در وبسایت های مورد بررسی با معیارها و مولفه های تعیین شده، بر اساس سیاهه وارسی محقق ساخته به عنوان ابزار سنجش به كار گرفته شده است. این سیاهه وارسی دارای 5 شاخص كلی (شخصی سازی، توزیع، ترویج، محصول و قیمت )و 18 زیرشاخص است که برخی از زیرشاخص ها دارای مولفه های خاص تری نیز هستند. یافته‌ها: یافته های پژوهش نشان می دهد كه وب سایت های كتابخانه های تخصصی در مجموع به میزان 40/47 درصد در شاخص شخصی سازی، 40/15 درصد در شاخص توزیع، 32/33 درصد در شاخص ترویج، 21/30 درصد درشاخص محصول و 32/24 درصد در شاخص قیمت از ابزارهای بازاریابی استفاده كرده اند. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد بیشتر كتابخانه های تخصصی بررسی شده در این پژوهش گام های اولیه را در راستای اجرای بازاریابی اطلاعات در سازمان های متبوع خود برداشته اند اما بسیار ابتدایی و ضعیف عمل كرده و نیاز به تلاش های بیشتری برای بهبود قابلیت های اجرایی در وب سایت های خود دارند. به طوریكه بسیاری از شاخص های در نظرگرفته شده در این پژوهش در سطح مطلوبی قرار ندارند.

کلید واژگان :

بازاریابی، كتابخانه تخصصی ، خدمات كتابخانه ای، وب سایت كتابخانه ای



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک