پژوهش حاضر، با هدف تبیین واکنش موتورهای کاوش وب به پیشینههای فرادادهای مبتنی بر روش ترکیبی دادههای خرد و روش دادههای پیوندی با رویکرد تجربی انجام شد. جامعه پژوهش را 200 پیشینه فرادادهای در قالب دو گروه گواه و آزمون با تعداد پیشینهی برابر تشکیل میدادند. پیشینههای یاد شده به روش نمونهگیری تصادفی، از میان پیشینههای فرادادهای دروازه اطلاعاتی کنسرسیوم محتوای ملی انتخاب شدند. در گروه آزمون، 100 پیشینه فرادادهای انتخاب شده با رویکرد ترکیبی بر مبنای دو روش دادههای خرد، به عنوان بهترین روش تولید خردههای غنی، و دادههای پیوندی (قالب آردیاف/ ایکسامال) ایجاد، و در گروه گواه، 100 پیشینه بدون تغییر و با قالب اولیه آماده، و بر روی وب سایت http://ww.rnikzad.ir منتشر شدند. سپس وب سایت بیان شده به صورت مستقیم و بر اساس روشهای توصیه شده، به موتورهای کاوش گوگل و بینگ معرفی شد. با استفاده از سیاهه وارسی، وضعیت نمایهپذیری و پیدانمایی پیشینههای فرادادهای هر دو گروه در محیط موتورهای کاوش انتخابی مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن است، موتورهای کاوش گوگل و بینگ ارزشهای عناصر پیشینههای فرادادههای گروههای گواه و آزمون را نمایهسازی کردند، و پیشینههای مرتبط را با جستجوی ارزشهای عناصر فرادادهای در نتایج جستجو پدیدار مینمایند، اما نمایش آنها به شکل معنادار و همانند پیشینههای فرادادهای تولید شده فقط مبتنی بر روشهای تولید خردههای غنی نبود. به عبارت دیگر، نرمافزارهای خزنده-نمایهساز موتورهای کاوش وب توانایی شناسایی و تشخیص برچسبهای (عناصر) توصیه شده براساس روش دادههای خرد را که در قالب چارچوب توصیف منبع (آردیاف)، به عنوان چهارچوب و بستر نحوی روش دادههای پیوندی، پیادهسازی شدهاند، ندارند، و به پیروی از آن، این پیشینهها را در نتایج جستجو به صورت معنادار نمایش نمیدهند. بنابراین موتورهای کاوش وب با وجود تلاش برای ایجاد وب معنایی، سازگاری کامل با استانداردهای وب معنایی ندارند.
کلید واژگان :پیشینههای فرادادهای؛ نمایهپذیری؛ پیدانمایی؛ روش دادههای خرد؛ روش دادههای پیوندی؛ موتورهای کاوش وب
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک