چکیده :

شناسایی چگونگی انتخاب مسکن و عوامل موثر بر آن و ترجیحات مشتریان برای خرید و یا اجاره مسکن یکی از نیازهاي اساسی سیاست گذاران بخش مسکن می باشد. صنعت ساختمان‌ سازي و بازار خريد و فروش، مسكن و ملك نقش بسيار مهمي در اقتصاد كشور و سبد هر خانواده دارد. امروزه تمام سازمان ها براي تداوم سودآوري و بازدهي خود، به دنبال جذب مشتري و افزايش رضايتمندي و شناخت ترجیحات آنها هستند. اين مسأله به خصوص براي مسكن سازان اهميت ويژه اي دارد، زيرا مسكن براي مصرف كننده اش كالايي دائمي است. تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط بر ترجیحات مشتریان برای خرید و یا اجاره مسکن انجام شده است. این عوامل عبارتنداز: عوامل شخصی، اقتصادی، داخلی، خارجی و محیطی. در پژوهش کاربردي حاضر، داده¬هاي موردنياز از طريق ابزار پرسشنامه و به روش نمونه گیری دردسترس از ميان 385 نفر از جویندگان اجاره و یا خرید مسکن در شهر تهران گردآوري شد. به منظور سنجش روايي ابزار گردآوري، از تحليل عاملي تأييدي و به منظور آزمون فرضيات از روش آزمون تی تک نمونه-اي بهره گرفته شد. یافته¬ها نشان داد تمامی عوامل بر ترجیحات مشتریان خریدار و یا مستاجرین مسکن تاثیر دارد.

کلید واژگان :

عوامل اقتصادی، عوامل شخصی، عوامل داخلی، عوامل خارجی و عوامل محیطی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک